Är du själsligt eller mentalt trött?

Känner du igen varningssignalerna?
Du tror att du fått för lite sömn?
Du känner inte riktigt igen dig själv och det känns som att du är på väg att bli sjuk.
Eller kan det vara så enkelt att du är på väg att köra dig själv i väggen?

Några tecken på att du är mentalt trött:

  • Överkänslig, lättirriterad och sur
  • Stressad och har svårt för att varva ner när du ska sova
  • Du har inget tålamod
  • Bristande uppmärksamhet och fokus
  • Glömmer pinkoder, lösenord, namn och känner dig trögtänkt

Här är några tecken på att din själ är trött:

  • Du orkar inte bry dig om saker och ting
  • Alldeles för trött på att argumentera eller bry dig om vad som händer
  • Du nickar och ler när du egentligen vill skrika och gråta
  • Du bryr dig inte om det som du brukade vara passionerad över

Tecken på att din kropp är trött:

  • Muskelvärk / huvudvärk / ryggvärk
  • Känner dig darrig eller yr
  • Hjärtklappning och tryck över bröstet
  • Ingen matlust eller överäter
  • Du känner dig svag
  • Förlamande trötthet
  • Kroppen känns tung och osmidig

Känner du igen några av dessa tecken?
Det finns en orsak till att dessa tecken dyker upp i ditt liv. Troligtvis handlar det om att bristen på egenvård ligger överst på listan.
Du har slutat lyssna på signalerna som säger att du bör lugna ner dig och ta hand om dig själv.

Det är dags att se över dina prioriteringar och behov.
Känner du igen flera tecken från ovan, desto viktigare är det för dig att du prioriterar dig själv.

Tips på självvård

Sov
Kan du sova så sov så mycket du kan.
Har du sömnproblem tala med din läkare om eventuell medicinering.

Ät
Ät regelbundna tider och gärna nyttig mat.

Gå på en promenad ensam
Minst 15 minuter utan ljudbok, podd eller musik i öronen.
Lyssna på fåglarna, porlande vatten eller tystnaden.

Skriv dagbok
Har du ingen skaffa en. Ta dig tid att skriva ner dina tankar och saker som du är extra tacksam över.

Köp dig en godbit
Ja, det kan vara nyttigt att ta en fika eller en lunch på stan med sig själv.
Unna dig det och känn ingen skuld. Studera människor och andas.

Håll dig borta från sociala medier
Minst 2 timmar eller längre.
Det finns så mycket som påverkar oss på sociala medier, så låt hjärnan vila en stund från intryck från just sociala medier.

Lyssna på musik
Dansa runt och sjung med. Eller lägg dig ner och lyssna på något lugnande.

Spa
Sätt på trevlig musik och lägg dig i ett badkar med väldoftande skum eller olja. Tillåt dig själv att njuta och varva ner.
Måla dina naglar eller fila dina fötter.

Läs en bok
Har du längtat efter att läsa en bok?
Gör det för att fly in i en annan värld. Ta dig tid att ta hand om dig själv och begrav näsan i boken.

Ring en vän
Det är inte många som tänker på att ringa en vän kan få oss att må bättre.
Ring upp en gammal vän och avsätt extra mycket tid för att komma ikapp med allt som hänt under månader/år.


Människor har svårt för att inse vikten av egenvård och hur bristen på det faktiskt påverkar oss. Uppmärksamma varningssignalerna i tid och börja ta hand om dig själv. Din kropp, din själ och ditt sinne försöker berätta något för dig. Ta hand om dig, du är alltid nummer 1.

Gillar du det här inlägget?
Lämna gärna en kommentar och dela inlägget på sociala medier så fler får ta del av innehållet.
Tack!

ninis74
info@ninis74.nu

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *